Strategie voor 'deelgebied' Noord

In conceptfase Auto Fiets en voetganger Trein, tram, bus

De uitdaging

Dit gebied bestaat uit de Scheldepolders en polderdorpen zoals Stabroek, Zandvliet en Berendrecht waarvan heel veel inwoners in het havengebied werken. Toch is het openbaar vervoer weinig performant en ontbreken er functionele fietsverbindingen.

Openbaar vervoer is weinig performant
Functionele fietsverbindingen ontbreken

Het plan

Met het station Noorderkempen is er in beginsel een optimale aansluiting richting Breda en Antwerpen gerealiseerd, maar de bediening kan nog veel intensiever. Ook op de spoorcorridor naar Kalmthout en Essen liggen mogelijkheden om deze intensiever voor P+R mogelijkheden te benutten. De grotere kernen als Kalmthout, Wuustwezel, Brecht en Essen hebben een verzorgende functie. Lokaal liggen hier goede mogelijkheden voor fietsgebruik. Ook de recreatieve mogelijkheden van het gebied kunnen worden versterkt. Ook voor dit gebied moet ‘vervoer op maat’ zorgdragen voor de bereikbaarheid van voorzieningen als winkels, scholen en recreatie.

Intensievere aansluiting
Mogelijkheden voor fietsers
Vervoer op maat

De fasering

Fasering nog niet gekend