Het plan
Er wordt ingezet op de ontwikkeling van een dragend regionaal netwerk van snelle, frequente, veilige en comfortabele openbaar vervoerverbindingen. Dit omvat volgende pijlers:
- Een voorstandsnetwerk voor de trein met knooppunten Antwerpen-Centraal, Berchem, Luchtbal en Zuid als de hoofdknopen. De bedieningstijden van tram en bus worden afgestemd op deze treinen van het voorstadsnetwerk. De gemiddelde rijsnelheid is 50km/uur.
- Een sneltram richting Merksem, Schoten , Wijnegem, Wommelgem, Edegem, Wilrijk, Zwijndrecht en Beveren moet deze gebieden beter ontsluiten met de stad. Elk van deze verbindingen sluit binnen de stad aan op bestaande en uit te breiden pre-metrotunnels of de Leien. Hiervoor zal de halteafstand moeten uitgebreid worden tot 600 meter. Ook absolute prioriteit is het voorzien van meer ongelijkvloerse oplossingen en korte halteertijden. Tussen de districten en ter hoogte van de Ring wordt het netwerk versterkt met tangentiƫle verbindingen. Meer concreet zijn er plannen voor een tram over de Bischoppenhoflaan richting Wijnegem en Schoten en tramverlengingen naar Borsbeek en mogelijk ook Beveren.
- Hoogwaardige busverbindingen moeten gebieden zoals Stabroek, Kapellen, Aartselaar, Malle, Brasschaat (4x per uur) en Kontich (4x per uur) beter ontsluiten. Essentieel hierbij is ook de kwaliteit van de overstappen tussen tram en bus: een aansluitingsgarantie, betrouwbare real-time info en veilige en comfortabele overstappen moeten gegarandeerd worden hiervoor.
- Inzetten op vervoer over water heeft een groot potentieel, zowel in de stad als richting de haven en richting kernen nabij de Schelde en het Albertkanaal. Dit biedt kansen voor de versterking van het openbaar vervoer, maar ook voor het fietsgebruik.
Voorstandsnetwerk voor de trein
Sneltram voor betere verbinding
Hoogwaardige busverbindingen