5 schillen in de parkeeropties

In conceptfase Auto

De uitdaging

Om combimobiliteit ├ęcht een kans te geven is de noodzaak aan goede P+R voorzieningen van groot belang.

P+R voorzieningen

Het plan

In grote kernen zoals Beveren, Lier en Zwijndrecht kan een effici├źnt parkeerbeleid bijdragen aan het gebruik van de fiets of openbaar vervoer in lokale ritten of richting de stad. Vanuit het perspectief van de stad denkt men op dit moment aan een vijftal schillen met verschillende parkeeropties.


Schil 1: snelle trein + auto

Een voorbeeld hiervan is het station Noorderkempen, maar ook aan de oostzijde, gekoppeld aan de E34 en E313 is dit mogelijk. Ook bij de stations van het voorstadsnetwerk (A-net) kunnen dergelijke faciliteiten worden voorzien.


Schil 2: elke regionale verbinding een eigen P + R

Concreet gaat dit over de P+R Melsele, Kleine Bareel, Havana, Linkeroever, Oelegem, Kontich, Boechout, Wommelgem en Wilrijk. Hier zou parkeren voor dagtarief in combinatie met een verbinding met het openbaar vervoer (tram of bus) een goede optie kunnen zijn


Schil 3: parkeerfaciliteiten in de stad multifunctioneel maken

Concreet gaat het hier over plekken zoals Expo of Sportpaleis. Parkeren voor dagtarief gecombineerd met gebruik van openbaar vervoer en/of deelfietsen kan hier een goede optie zijn.


Schil 4: Park & Walk aan de rand van de binnenstad

Concreet gaat het hier om de lus Kaaien-Leien. Zij bieden een goede toegang tot het 16de eeuwse stadsgebied waar de nadruk vooral moet liggen op de fietser en voetganger. Bovendien zijn hier ook goed fietsenstallingen nodig.


Schil 5: bezoekersparkeren binnen de Leien

Binnen het 16-de eeuwse stadsgebied is langparkeren op het openbaar domein enkel mogelijk voor bewoners. Ongunstig gelegen parkeergarages moeten zoveel mogelijk kunnen transformeren naar fietsparkeren.




De fasering

Fasering nog niet gekend